Що таке« уприскування »

Завантажити в mp3

Слухати інші подкасти
При згадці цього слова відразу розумієш, що мова йде про систему живлення двигуна внутрішнього згоряння автомобіля. «Уприскування» означає те ж саме, що «інжектор» (від фр. Injecteur – кидати, нагнітати, впорскувати). Не плутати з співзвучним «ежектор» (від еjecter – викидати)!

Вприськовимі (будемо вживати російський еквівалент іноземного терміна) система харчування прийшла на зміну карбюраторною в ході природного еволюційного розвитку техніки. Багато десятиліть карбюратори вірою і правдою служили людям під капотами їх автомобілів.
Дешева і проста карбюраторна система мала високу ремонтопридатність і невисоку вимогливість до якості палива. Але недоліків було більше, і вони перекреслили колишні заслуги.

Карбюратор вже ніколи не зможе вписатися в усі більш посилює вимоги до паливної економічності та токсичності вихлопу. До того ж, він знижував ККД двигуна неоптимальним складом паливно-повітряної суміші в різних циліндрах.

Прийшла ера вприськової системи живлення автомобіля. Що це таке? Принцип дії нової системи харчування випливає з її назви. Бензин не всмоктується у впускний колектор, як у карбюраторному двигуні, а впорскується за допомогою форсунок.

Отже, бензин з бензобака надходить до двигуна за допомогою спеціального насоса. У цьому система уприскування трохи схожа на карбюраторну. Тільки насос в першій більш потужний, так як повинен створювати великий тиск в бензопроводі.

Тиском бензину управляє регулятор тиску. Він встановлюється в безпосередній близькості від форсунок і підтримує постійний тиск бензину в живильної магістралі на всіх режимах роботи двигуна, а його надлишки зливає в бак.

Через форсунки, встановлені у впускному колекторі у впускного клапана кожного циліндра, подається строго певну кількість бензину. Можливі варіації в розташуванні форсунок. Вони можуть перебувати не тільки у впускному колекторі – це система «розподіленого уприскування», але і в самому циліндрі – «безпосереднє уприскування». Це дає певний виграш у потужності і в економічності.

Далі, кількість палива, що подається через форсунки, дуже точно розраховується контролером на основі показань безлічі датчиків: температури охолоджуючої рідини, тиску, об’єму і температури повітря, що поступає, положення розподільного вала, частоти обертання колінчастого валу і ін

Але головну роль у дозуванні бензину визначає обсяг всмоктуваного повітря. Для повного згоряння бензину необхідно строго певна його кількість. За свідченнями датчика витрати повітря («враховуючи» свідчення та інших датчиків!), Контролер розраховує час відкриття форсунок, подаючи через них необхідну кількість бензину в даний момент часу. Двигун працює, автомобіль їде …

Так, в самому загальному вигляді, працює система уприскування сучасного ДВС (двигуна внутрішнього згорання). Різні автовиробники постійно вносять у свою продукцію усілякі нововведення, щоб покращити їх споживчі якості. Всупереч твердженням, що ДВС досяг межі свого розвитку, і вдосконалювати його вже нікуди, він «швидше живий, ніж мертвий»!

Прогрес не зупинити: дросельна заслінка, яка дісталася у спадок від карбюраторною системи, може зникнути слідом за самим карбюратором. Подачу повітря навчилися регулювати висотою підйому клапанів. Ступінь стиснення тепер теж піддається регулюванню. Чутки про смерть ДВС сильно перебільшені … Чого готують винахідники завтра?

Справедливості заради, необхідно відзначити, що уприскування був відомий задовго до автомобілів. Нагнітають насоси використовувалися для різних потреб. Вони використовувалися в паровозах, пароплавах, в котельнях і т.д. Але свою роль в історії вони зіграли, наші нинішні досягнення нічого без них не стоять!