День оголених чоловіків. Що це за свято?

Щорічно в лютий лютий японці святкують хадак Мацурі, улюблений у народі свято, яке називають ще «Днем оголених чоловіків». Під час хадак Мацурі одягнені тільки в стегнах пов’язки чоловіки переслідують по вулицях міст і сіл зовсім голого людини. При цьому кожен прагне доторкнутися до оголеного. За традицією голий чоловік забирає всі нещастя у тих людей, які до нього доторкаються. Звичай цей прийшов з глибини століть.

Вперше церемонія – «наой Сіндзі» (розсіювання невдачі) – була проведена в 767 році з метою рятування від мору, який забрав багато життів. У давнину людям, на чиї кошти утримувалися храми, дозволялося один раз на початку року нападати на людину, яку вони зустрічали недалеко від святого місця.

Нещасного зносили до храму, роздягали, а потім ображали, принижували і навіть поколачивали. Козлом відпущення міг стати кожен, крім багатія, священика, жінки, старого і дитини. Пізніше цей жорстокий ритуал канув в лету, але бажання позбутися власних гріхів і невдач за рахунок інших людей залишився. Так з’явився хадак Мацурі – свято, під час якого можна заручитися удачею на рік вперед. В цьому екзотичному заході можуть брати участь тільки представники сильної половини людства. Жінкам на свято вхід заборонений, ну хіба що подекуди їм доведеться задовольнятися роллю барабанщиць – бій барабанів супроводжує це божевілля від початку до кінця. Але таке послаблення для дам допустимо в місцях, які можна перерахувати по пальцях. До речі, для чоловічої статі теж є обмеження, і стосуються вони в першу чергу віку.

У фестивалі можуть брати участь чоловіки від 23 до 42 років. Японці вважають цей вік найбільш небезпечним, і з ними важко не погодитися: кров в цей час вирує, і чоловік здатний на всілякі безумства. У правдивості цього твердження можна переконатися, прийшовши на свято хадак Мацурі. У цей день, тисячі чоловіків по всій країні, одягнені тільки в стегнах пов’язки, виходять з дому на вулицю, щоб здійснити обряд очищення. Японці вважають, що холод, крім того, що загартовує тіло, ще й очищає душу, а для того, щоб очищення пройшло швидше, йдуть на береги водойм і занурюються в крижану воду. (Вам, напевно, приходить на розум, наше російське християнське «водохресне купання» в ополонку, як традиції з часів язичництва, схожі і міцні в пам’яті народній).
Потім процесія повертається в найближчий храм, причому, на всьому протязі шляху перехожі намагаються доторкнутися до оголеного чоловіка, за повір’ями, це приносить щастя. Біля храму натовп голих мужиків знаходиться до самого вечора, періодично намагаючись зігрітися бігом, поєдинками і, звичайно, чашкою саке, адже її для що беруть участь в хадак Мацурі роздають безкоштовно. Іноді забави зігрівають так, що багатьом потрібно додаткові обливання крижаною водою. Дійство супроводжується барабанним боєм і жінки можуть приймати участь у святі тільки в якості барабанщиць.

Під час виборів головної дійової особи – голого людини. Спочатку чоловіки проходять ритуал очищення в холодних водах місцевих річок та озер, потім бігають навколо храму (щоб зігрітися), потім завалюються до храму, де священик кидає у натовп який-небудь фалічний символ. Хто його спіймає і зуміє утримати, той і герой, вірніше, голий чоловік.

Однак такі вольності дозволяються не скрізь. У більшості префектур свято виглядає набагато благопристойності. Претендентів багато, як і вимог до них. Основні такі: сінотоко може стати тільки здоровий і міцний молодий чоловік (адже йому належить пробігти не один кілометр) без єдиної татуювання (сінтоїстські божества не вітають малюнки на тілі). Честь стати сінотоко дістається за жеребом. Той, кому вдається витягнути щасливий квиток, відтепер втрачений для суспільства. Всі дні до свята він очищає свій дух і тіло за допомогою різних священних ритуалів. На десятий день головна дійова особа фестивалю йде в монастир і повністю закривається від зовнішнього світу. Чоловік їсть тільки рисову кашу і п’є одну воду, а напередодні свята збриває всю рослинність на тілі, окрім брів.

Весь цей час священики збирають від парафіян шматочки тканини – записочки, на яких вказані імена, дні народження, побажання тих, хто не зможе брати участь у священнодіянні, але теж хоче розраховувати удачу і позбутися гріхів. Цими шматками тканини обертають великий бамбуковий жердину. Напередодні хадак Мацурі жердину з побажаннями водружають на саме видне місце в храмі. Він ще зіграє свою роль у цьому святі життя.

У призначений час чоловіки – всі як один в пов’язках на стегнах – влаштовуються чекати голого людини. Ніхто точно не знає, коли він з’явиться. Коли він виникає, натовп реве як божевільна. Кожен хоче доторкнутися до сінотоко, але охоронці намагаються не допустити цього.

Особливо завзятих поливають із відра холодною водою. Але, незважаючи на крижаний душ, наймоторніші дориваються до тіла сінотоко і – ось він, заповітну мить – доторкаються до нього. Тепер їм можна радісно потирати руки: все їх невдачі переходять до голого людині. А оскільки таких щасливчиків багато, бідний сінотоко вже через кілька годин виглядає вичавленим як лимон. Щоб привести його до тями, бідолаху опускають в спеціальну ванну. Потім його обстежать лікарі і дають добре відпочити, щоб підготувати до останнього ритуалу.

Священик вручає сінотоко паперові ліхтарі з повільно палаючими гнотами. Оголений чоловік, підтримуваний з двох сторін, робить три кола навколо жердини з побажаннями під звук барабанного дробу, Якщо хоч один з ліхтарів потухне, то для всіх, хто залишив свої записки на шматочках тканини, рік складеться невдало. Зате у решти ще є шанс отримати свою удачу. І вже вони постараються його не упустити. Після третього кола оголений готовий пуститися в перегони.

По дорозі з храму чоловіки в пов’язках на стегнах кидають в нього маленькі гілочки персика і верби, обгорнені в білий папір. Але от голий чоловік вискакує з храму і мчить по вулицях стрімголов. Охоронці стараються, як можуть стримувати ревучу та улюлюкати натовп. Той, кому вдається вирватися з кільця оточення, мчить навздогін за голим людиною. На жаль, іноді не обходиться без нещасних випадків. А що ви хочете? На вулиці не місяць травень, холодно, і щоб зігрітися, «самураї» неабияк накачуються саке.

Чоловіки то й справа штовхають, пхають, тягнуть і хапають бідолаху сінотоко, тому до кінця марафону голиш покривається з голови до ніг синцями, подряпинами. А вже на фініші він взагалі падає без задніх ніг. Але хто казав, що буде легко?! Зате хадак Мацурі (свято оголених) – свято для справжніх чоловіків.

І лише опівночі священики храму кидають у натовп голих і напівп’яних мужиків кілька освячених паличок-амулетів, які кожен намагається неодмінно зловити. Адже тому, хто впіймає амулет, весь рік буде неймовірно везти в усіх справах і супроводжувати удача. Власне, через цих амулетів все і затівалося!