Що таке Дугжууба?

У переддень Сагаалгана що дослівно перекладається як «Білий місяць» (так називається Новий рік у буддистів) проводиться очищення або Дугжууба – обряд, до якого з особливою повагою і трепетом ставляться люди сповідують буддизм ще з незапам’ятних часів. Це молебень, направлений на позбавлення від всього недоброго накопичився за попередній рік. Дуже цікаво, що Новий рік – це загальний день рожденья у монголів і тибетців китайців, корейців, японців, саме з нього вік кожного з них збільшувався.

І ось, в переддень Нового року не знайти родину, яка не займалася б прибиранням свого будинку. Витрушувати пил, з килимків і одягу. Це робилося для того, щоб у наступному році народ випробував щастя, знайшов благополуччя, отримав мирне життя і спокій в будинку. Готувалися всілякі частування саме для цього свята, і запасалися подарунками. Шилися особливі вбрання з шовку дітям і дорослим.

Напередодні Нового року, за обрядом очищення буддисти обмащуються тестом, приготовленим з борошна і води, після чого скачують це тісто з себе і ліплять з нього чоловічків. Люди вірять, що цим ритуалом передають фігуркам всі свої біди й негаразди, хвороби і невдачі, втрати і псування. Насправді, за рахунок урочистості та особливості всього цього дійства, процес обтирання тестом, і правда вселяє відчуття, що разом зі скочується з тіла борошняних катишек, в минуле кане все неприємне й погане, а в замін прибудуть нові сили. Дітлахи особливо радіють цьому обряду. Чоловічків протягом дня несуть в монастир і складають у багаття – «Соор», який ще поки виглядає як спорудження конусоподібної форми, спеціально приготовлене до ритуалу. В кінці дня, ченці, закінчивши молебень, освячують Соор, і підпалюють.
Під час горіння люди просять, щоб після згоряння пішло все погане.

Злі сили придушуються під час проведення ритуалу, а віруючі люди уявляють, що з вогнем йдуть всі погані помисли і можливі духовні перешкоди. Запалювання вогнища є невід’ємною частиною ритуалу Дугжууба.

Його ще називають «Соор залах» за назвою самої споруди. А ось розпалювати вогнище, з метою проведення обряду Дугжууба на прибудинковій ділянці і в лісі заборонено.

За буддійської традиції, історично склалося, що не можна наносити шкоди основним елементам природи, яким є вогонь. За поданням буддистів, це потягне за собою заподіяння шкоди собі і своєму оточенню. Символ очищення вогонь або багаття, в який кидають ритуальні фігурки з тіста, може знаходитися тільки в монастирях, а висвітлюватися самими ченцями. Тільки таке багаття володіє силою очищення. Самостійне розведення вогню і кидання будь-якого стороннього предмета з метою проведення обряду зараховується у буддистів до осквернення духу вогню. Тому не прийнято «по-домашньому» намагатиметься проводити обряд, необхідно прийти в храм і прослухати відповідний молебень.