Що таке рольові ігри?

Як не дивно, більшість людей під рольовими іграми швидше за все зрозуміє якісь постільні забави з «медсестрою» або «сантехніком». Це – наслідок впливу на нашу психіку потоку «жовтої преси» з численними безглуздими порадами. Насправді рольові ігри – це один з жанрів звичайних, як «живих», так і комп’ютерних ігор, і цей жанр – один із найскладніших, і в той же час – один з найцікавіших.

Саме слово «рольові» вже говорить про наявність якоїсь ролі. Дійсно, гравцеві доведеться буквально вживатися в роль свого персонажа, разом з ним битися, жити, боліти, вчитися і розвиватися. Це дуже цікавий процес, який здатний захопити людину не на один день, а то й місяць. Адже одна з відмінностей рольової гри – це вільне проходження, в ній немає явних конкретних шляхів і цілей, все залежить від дій персонажів.

Перші рольові ігри з’явилися в 70-х роках 20 століття. Звичайно, були вони не комп’ютерними – гравці просто збиралися разом і розігрували сценарій. За дотриманням правил і розвитком ігрового процесу повинен був стежити окрема людина, і його слово було законом для всіх. Звичайно, був звід правил для всіх, ігрова система під назвою Dungeon & Dragons, або D & D, просто кажучи. Розроблена вона була компанією TSR. Ця система була досить об’ємним працею, в якому передбачалися багато варіанти дій та їх наслідків для гравця.

З часом та ж компанія TSR випустила ще більш складну систему правил для рольових ігор, під назвою Advanced Dungeons & Dragons, або AD & D. Саме ця система потім лягла в основу комп’ютерних рольових ігор. Звичайно, всі її правила мало хто використовував, часто міняючи їх на свій розсуд, але в основі вони всі – одно лежали.

Що таке ігровий світ комп’ютерної рольової гри? Це в основному величезні простори, зазвичай виконані в жанрі фентезі, хоча можуть бути й інші фантастичні або реальні сценарії. Жанр фентезі просто більш широкий – там можна застосовувати і безліч рас персонажів – від тролів і гоблінів до людини, там можна використовувати чудодійні зілля і заклинання, та й в цілому все це виглядає привабливо своїми великими можливостями.

Ігровий простір можна досліджувати в будь-якому напрямку, розмовляти з іншими персонажами, домовлятися з ними, сваритися чи дружити. І все це буде мати свої наслідки – посваритеся з кимось в одному місці, не дивуйтеся, якщо в іншому місті вас підкараулив вбивця з ножем або оголосять ворогом номер один. Саме всі ці взаємозв’язки і передбачені в системі AD & D.

Що таке гравець в комп’ютерній рольовій грі? Це персонаж, який має на початку гри деякий набір навичок та інших параметрів. Всі вони мають свої значення, наприклад, здоров’я, витривалість, здатність до навчання, сила, захист, швидкість реакції, втому … Гравець зазвичай на початку гри може вибрати зовнішність і расу свого персонажа, від чого залежатимуть багато параметрів, наприклад, якщо ви будете грати ельфом , то будете мати кращу здатність до навчання магії, але меншу фізичну силу … У ході гри всі ці параметри міняються, а деякі можна штучно «прокачувати». Наприклад, можна зробити упор на нарощуванні сили чи магії, і всіма шляхами їх набирати … Це особиста справа кожного гравця.

Гру можна проходити як завгодно – виконувати безліч завдань різних персонажів, проходити квести – головоломки, досліджувати ігровий світ, вирушивши в подорож … Можна зайнятися навіть пограбуванням на дорогах, або торгівлею … Кожен іде своїм шляхом. Тому явного кінця рольова гра не має, хоча розробники передбачають кілька варіантів досягнення будь – яких найважливіших цілей, але слідувати їм не обов’язково. Це не стрілялка, де ти повинен бігти тільки вперед, і нікуди більше не звернеш – у рольовій грі йди хоч куди, і роби що хочеш.

Перші комп’ютерні рольові ігри були текстовими. Хоча це виглядає зараз примітивно, насправді вони були дуже хорошими, адже найкраща в світі відеокарта – це власна уява. Потім були «плоскі», двомірні гри, хоча деякі і мали претензії на тривимірність. Пам’ятайте культову рольову гру «Diablo»? У 90-х роках, і навіть пізніше, в неї грали практично всі. Це був розквіт рольових ігор. Потім прийшли не менш цікаві ігри в 3D. Але … Графіка графікою, але деколи в гонитві за спецефектами розробники втрачають сенс гри – виходить незрозуміло що незрозумілого жанру, зазвичай – стрілялка зі слабким натяком на рольову складову. Буває і так … Але є, все-таки, гідні нащадки перших ролевих ігор, і вони з’являються щороку.