Чи вигідно утримувати курей?

Питання про вигідність сільського господарства як такого, взагалі не варто. Воно може бути сто разів розтратна, нескінченно дорого і шалено проблематично. Але воно для людства життєво необхідно. І їм будуть займатися, чого б це не коштувало. Тим більше зараз, коли населення Землі зростає, і продовольча безпека виходить на перші позиції за ступенем серйозності проблем.

Але можна значно звузити погляд і подивитися на сільське господарство чи, припустімо, його галузь – птахівництво з боку не транснаціональних корпорацій, але невеликих кооперативів, фермерів та людей, ведучих приватне подвір’я. І навіть так це саме птахівництво і його грошова вигідність співвідносяться не безпосередньо. Здавалося б, завжди можна купити охолоджену тушку курчати, курячі напівфабрикати або яйця в якому продовольчому магазині. А зміст ненажерливих пташок – справа надзвичайно клопітка.

Тоді здається, що покупка вигідніше утримання та догляду. Але! Магазинні птиці – це зовсім не ті птахи, які пасуться біля будинку на травичці, де кожну куру господар знає поіменно. На птахофабриках птиці два роки сидять у клітках, відчуваючи постійні стреси. До того ж годують їх не зеленою травичкою і ситними черв’ячками, а комбінованими кормами. І якість м’яса таких птахів на порядок нижче аналогічних сільських домашніх.

Знаючи це, багато птахофабрики і фермери міняють вид утримання птахів з клітинного на вольєрного або навіть вільний. Завдяки цьому птахи бачать сонце, безперервно розвивають мускулатуру і відчувають менше стресів. Але таке утримання влітає птахівникам в золоту копієчку. А тому продукція з таких курей значно дорожче, ніж стандартна.

З іншого боку, все це більше питання психології, ніж економіки. Чи будуть покупці брати дороге “еко” м’ясо вольєрних курей або віддадуть перевагу звичні сині з туги тушки американських бройлерів, визначають їх гаманець і реклама. Але от для самих птахівників курівництво взагалі вигідно чи ні? Очевидно, раз багато птахофабрики і просто фермери займаються цим, то їм це вигідно. Інша справа, що курівництво – це не розведення павичів або цесарок. Конкуренція тут висока надзвичайно. Високий і купівельний попит. Новій людині в цій бізнес-середовищі буде знайти себе важко. Але спробувати можна.

Креативність нових ідей, присмачена багатовіковим досвідом птахівництва, мінімальна конкуренція і правильна реклама допоможуть починаючому фермеру заволодіти довірою покупців. Звичайно і праця звідси не викинеш. Щоденна праця без відпусток, лікарняних і вихідних. Особливо в перші важкі роки розвитку виробництва, коли бізнес тільки стає на ноги.

Досвід багатьох виробників від сільського господарства показує, що скотарство і птахівництво буває по-справжньому вигідним. Але для цього виробник повинен в розпорядженні мати не тільки самих птахів і місце їхнього утримання і забою, а весь цикл виробництва. Тобто коли всі від кормової бази та до пунктів реалізації знаходиться у веденні фермера або птахофабрики, коли їм не потрібно шукати засоби збуту та постачальників кормів, тоді удача напевно посміхнеться їм.